Het einde van het ISDN-tijdperk is ingeluid

3/11/2021

Heeft u nog ISDN-telefoonlijnen binnen uw bedrijf? Lees dan zeker verder, want in België is het einde van het ISDN-tijdperk ingeluid. Systematisch zal ISDN uitgefaseerd worden. Proximus liet als eerste grote netwerk weten dat er geen bestellingen meer mogelijk zijn voor ISDN & PRA-lijnen. Wat betekent dit voor u?

De start van ISDN-telefonie

ISDN is een technologie die wordt gebruikt sinds de jaren ’80. In de wereld van Telecom is dat al een hele tijd en wordt ISDN zelfs als verouderd gezien. Bij ISDN wordt er een digitale signaaloverdracht gedaan van de centrale tot aan de telefoon waardoor u meerdere lijnen hebt op 1 telefoonnummer. Zo kunt u bijvoorbeeld met 4 mensen tegelijk bellen met 1 telefoonnummer. Het gaat hier evenwel nog steeds over een traditionele telefoonlijn.

Het einde van ISDN-telefonie

Tegenwoordig zijner alternatieven voor telefonie die gebruikmaken van meer up-to-date technologie. Denk daarbij maar aan SIP-kanalen, voIP en Cloudtelefonie. Door de komst van deze alternatieven en breedband is ISDN eigenlijk overbodig en verouderd geworden. Daarnaast is het onderhoud van de ISDN-infrastructuur voor netwerken ook veel duurder dan dat van de alternatieven.

Proximus stopt met ISDN & PRA-lijnen

Het eerste grote netwerk dat in België stappen zet om ISDN uit te faseren is Proximus. De operator liet al weten dat het niet meer mogelijk is om ISDN & PRA-lijnen te bestellen bij hen. Vanaf eind 2023 gaan deze lijnen ook definitief uit dienst. Een PRA houdt 30 ISDN in, 30 gelijktijdige kanalen dus.

Alle operatoren bieden VOIP-telephony aan waarbij met een omvormer nog steeds ISDN kan worden afgeleverd bij de klant, zodat de bestaande telefooncentrale nog verder gebruikt kan worden. Gezien nieuwe telefooncentrales enkel met VOIP werken, wordt ISDN op deze manier uitgefaseerd. 

Wat betekent dit precies voor u?

Alle operatoren behalve Proximus bieden nog ISDN aan voor klanten die een ISDN-telefooncentrale hebben. Zij kunnen dus blijven waar ze zitten. Al is het niet voorbarig om na te denken over een overstap naar SIP, voIP of Cloudtelefonie. Loopt uw contract af? Bekijk dan zeker ook eens de andere mogelijkheden, want op termijn zal de overstap er toch moeten komen. Als u hier zelf niet helemaal in thuis bent, kunt u altijd beroep doen op een telecomadvieskantoor zoals Runa. Wij lichten uw bedrijf door en stellen dan de beste optie voor u voor.

Meer nieuws